Revontuli-Opisto

Revontuli-opisto on perustettu 2010 ja toimii kolmen kunnan alueella. Kittilä on isäntäkunta, joka järjestää toimintaa myös Enontekiöllä ja Sodankylässä sekä hoitaa hallintoa.

Henkilöstö: kansalaisopiston rehtori, koulutussuunnittelija/apulaisrehtori, kaksi opistosihteeriä ja kaksi osa-aikaista (50%) toimistosihteeriä. Enontekiön kunnalta ostetaan lisäksi sihteeripalvelua 40 % työajasta. Jokaisessa kunnassa opistolla on henkilökuntaa. Viisi päätoimista virkaopettajaa (jokaisessa kunnassa musiikin virkaopettaja, lisäksi tanssi- ja liikunta sekä tekstiilityö). Päätoimisia (yli 16 t/viikko) tuntiopettajia 5 ja sivutoimisia tuntiopettajia 97. Lisäksi yritysten ja yhdistysten kautta 19 opettajaa. Opiston työllisyysvaikutus on yhteensä 25 henkilötyövuotta.

Kurssit: Enontekiö 73, Kittilä 422. Kittilässä tunteja on eniten. Sodankylä on isompi kunta, mutta siellä on myös tarjontaa enemmän (esim. musiikkiopisto). Kilpisjärvellä toteutetaan monimuoto-opetusta mm. musiikissa. Opettaja käy kauden aluksi ja lopuksi, muu harjoittelu etätunteina. Lisäksi intensiivikursseja ja taideleirejä, joilla pystytään mahdollistamaan toimintaa myös kauimmaisessa kylässä.

Oppilaat: 3 630 netto-opiskelijaa (286 Enontekiö) (1540 Kittilä). Neljäs osa Kittilän kuntalaisista on kursseilla. Naisia 77% Miehiä 23%.

Esittävä taide: Musiikki – mm. piano, huilu, kitara, basso, rummut, viulu, bändisoitto, kuorot. Teatteri – mm. Teatterikärpäset, Pärinät, Loihakat lausujat. Tanssi – kansantanssi Kipinät, lastentanssi, paritanssi, tanssiliikunta. Lisäksi lyhytkurssit.